Fatima Fama

Hoe ik mijn lichaam zelf genas.

Gaat niet, bestaat niet was altijd al mijn levensmotto. Dus toen ik te horen kreeg dat ik maar met mijn pijn moest leren leven, kon ik dat niet accepteren en werd Eigen-Wijs. Het is heel belangrijk naar je eigen wijsheid te luisteren, want dat is de stem van je intuitie.  

De vliegende pijn. 
De vliegende pijn noemde ik al de verschijnselen in mijn lichaam. Het zat altijd wel ergens, in mijn maag, in mijn hoofd, in mijn nieren etc.  Achteraf gezien is men altijd wijzer en nu zie ik de dingen vanuit een ander perspectief en begrijp de reacties van mijn lichaam. Pijn is voor mij een signaal van mijn lichaam waar ik naar moet luisteren. Om te kunnen genezen moet men eerst leren luisteren en begrijpen wat je lijf je wil meedelen. 

Altijd pijn. 
Met anderhalf jaar werden mijn amandelen eruit gehaald omdat ik altijd middenoorontstekingen had.  Ik moest naar dingen luisteren die ik niet wilde horen. Het geschreeuw van mijn driftige vader, of het gegil van mijn hysterisch geworden moeder. Met zes jaar kreeg ik een leesbril, omdat ik altijd hoofdpijn had. De dingen die bij ons thuis gebeurden waren te onbegrijpelijk voor mij.  De slagen die mijn grote broer van mijn vader kreeg en de onmacht hem te kunnen beschermen als klein meisje. 

Alles slikken is niet gezond. 
Op de leeftijd van twintig jaar beleefde ik mijn eerste zwangerschap.  Tijdens de achtste maand van deze zwangerschap kreeg ik een zware en zeer pijnlijke nierbekkenontsteking waar zowel mijn baby als ik bijna aan gestorven waren. Met zevenentwintig jaar vond mijn eerste scheiding plaats en ik kreeg mijn eerste maagzweer. De belevenissen waren niet te verteren voor me en ik kon mijn gevoelens niet uiten. Alles slikken is absoluut niet gezond. Met dertig jaar werd ik moeder van mijn tweede dochter. Tijdens deze zwangerschap had ik grote problemen met  een zwangerschapsvergiftiging, zoals de artsen dat noemen. Dat uit zich o.a. in de vorm van vochtophopingen in je lichaam en veel te hoge bloeddruk. De bevalling vond plaats tijdens de achtste maand onder grote paniek. Gelukkig kwam ze gezond ter wereld, maar ik had mijn tweede maagzweer en deze keer ook een gezwel aan mijn twaalfvinger darm.  Ook kreeg ik daarna migraine aanvallen en door nervositeit veroorzaakte  astma aanvallen.  Het werd echt de hoogste tijd te leren mijn mond open te doen. Tevens merkte ik, dat ik na deze bevalling mijn urine niet meer kon ophouden. Volgens mijn moeder had ik last van een verzakking en ook daar moest ik maar mee leren leven. Alleen het woord al, verzakking! Ik voelde met net een onbewoonbaar verklaarde woning. Natuurlijk kon ik ook dit niet accepteren en iedere keer als ik naar de wc moest, ging ik wel op de wc zitten, maar probeerde zolang mogelijk mijn urine nog binnen te houden. In het begin was dat best lastig, maar op den duur lukte dat steeds beter, net zolang tot ik ook dit probleem genezen had. Op de leeftijd van vierendertig jaar vond mijn tweede scheiding plaats en ik kreeg mijn derde maagzweer.

Zinloos geweld. 
Met vijfendertig jaar zware rugschade opgelopen door het zinloze geweld van mijn ex-man. Ik liep rond met een gescheurde tussenwervel die niet herkend en dus niet correct behandeld kon worden, waardoor alles scheef vergroeide. De enige behandeling bestond uit het geven van injecties tegen de pijn. Ook het geven van infusies tegen de zenuwontstekingen die ik drie keer per jaar had in rug en linkerbeen behoorden tot mijn routine. Tot mijn achtenveertigste jaar leefde ik met deze pijnen. Aan het einde was ik aangewezen op morfine-achtige druppels zoals mijn huisarts het noemde. Ik begon met tien druppels drie keer per dag, maar op het laatst waren het vijftig druppels drie keer per dag. Dat was dus ook geen oplossing op de lange duur. Dertien jaar lang heb ik hiermee geleefd. Veel pijn, veel injecties, infusies, pillen etc. en veel proefkonijn voor de medische wereld. 

Lichaam en ziel grondig reinigen.  
Op achtenveertigjarige leeftijd besloot ik om één jaar lang mijn lichaam grondig te reinigen. Dagelijks dronk ik zes tot acht liter water en ´s avonds nog ca. twee liter kruidenthee om de reiniging te ondersteunen.  Het enige wat ik at, was twee keer per dag een broodje kaas.  Tijdens dit proces werd mijn reuk- en smaakzin scherper en ik ondervond ineens een sterke afkeer van alle worst- en vleesproducten. Mijn zielepijn reinigde ik door het schrijven van ca. vijfhonderd gedichten in dat jaar. Al mijn zogenaamde boze geheimen waar ik nooit over mocht of kon praten kwamen er in deze vorm uit.  De aangename bijwerking van deze reiniging was het verlies van twaalf kilo lichaamsgewicht. Ik had letterlijk mijn binnenste naar buiten gekeerd. 

Observeren van lichaamssignalen.
Door het observeren van mijn lichaamssignalen en het vasthouden daarvan in vorm van een dagboek,  kwam ik erachter dat door de problemen met mijn maag, mijn spijsvertering langzamer werkte. Daardoor ontstond tevens verstopping , dus giftstoffen in mijn darmsysteem.  Om dat te voorkomen,  reinigde ik mijn darmen twee keer per jaar. Ik dronk tijdens het voor- en najaar, drie weken lang dagelijks een liter brandnetelthee. Om mijn stofwisseling te ondersteunen dronk ik ook regelmatig paardebloem thee. Door middel van deze darmreiniging genas ik mijn migraine aanvallen. 

Eigen wijsheid.
Wat de schade in mijn rug betreft, kreeg ik van de artsen de boodschap, dat het niet operabel was en ik er maar mee moest leren leven. Eerder zou ik in een rolstoel terecht komen, dan ooit weer normaal te kunnen lopen. Mijn rug genas ik door mijn eigen-Wijsheid,  door aan me Zelf te geloven en nooit op te geven. 

Luisteren naar je lichaam. 
Inmiddels leef ik al tien jaar zonder pijn, ben zo gezond als een vis en kan urenlange wandelingen in de natuur bewust genieten. Ik eet nog steeds geen worst of vleesproducten en ben sinds tien jaar ook niet meer bij een arts geweest, noch heb ik medicijnen nodig.  Het gene wat ik door de jaren heen geleerd heb, is dat als ik naar mijn lichaam luister, mijn lichaam ook naar mij luistert en functioneert zoals ik het graag wil. 
Als we ons bewust zijn dat het lichaam ons voertuig is waarmee we door de tijd reizen, dan verzorgen we ons vehikel misschien met iets meer zorgvuldigheid.  

All rights belong to its author. It was published on e-Stories.org by demand of Fatima Fama.
Published on e-Stories.org on 27.02.2016.

 
 

Comments of our readers (0)


Your opinion:

Our authors and e-Stories.org would like to hear your opinion! But you should comment the Poem/Story and not insult our authors personally!

Please choose

Articolo precedente Articolo successivo

Altro da questa categoria "Vita" (Short Stories in olandese)

Other works from Fatima Fama

Vi č piaciuto questo articolo? Allora date un'occhiata ai seguenti:

A Long, Dry Season - William Vaudrain (Vita)
Amour fourbe - Linda Lucia Ngatchou (Altro)